lördag 16 november 2019

Idag har jag loggat in på Bloggen och börjat renovera den. Fler inlägg kommer!

torsdag 7 februari 2019

Nu är det dags att köpa fröer

Idag har jag börjat bläddra i frökataloger och fundera över säsongens odlingar. Det finns väldigt mycket att välja på och det är lätt att bli förvirrad. Förhoppnings vis har jag snart samlat mig till en beställningslista .

tisdag 11 april 2017

Nu har vi börjat förgro potatisen

Idag var vi ute på Plantshopen och köpte två sorters potatis. Det var Connect och MonteCarlo.
Båda sorterna är tidiga och resistenta mot nematoder och bladmögel. Vi la dem i baljor med lite jord. Nu får de stå i stugan och gro. Jag satte på frostvakten för säkerhets skull.



söndag 18 december 2016

Nu är det vinter på Kalvö

Nu är det vinter på Kalvö och all verksamhet ligger nere. Nu är det djuren som är aktiva. Fåglarna äter snabbt upp alla frön jag bjuder på och hackspetten jobbar med talgbollarna. Även ekorren är aktiv och bryter sig in i fröautomaterna om jag inte sätter på en bit ståltråd som lås. Haren är också hungrig och snart äter han upp min grönkål.Det är en lugn tid och när elementet är på är det skönt att ligga på soffan en stund och läsa.





torsdag 2 juli 2015

Nu är det rosornas tid

Nu när det blivit lite varmare och stadigare väder blommar rosorna för fullt.


Honorine de Brabant



Henry Martin




Stanwell Pertetual



En Bondpion får också vara med

onsdag 1 juli 2015

Äntligen värme

Idag var det första dagen på länge som det inte regnade utan var varmt och fint. Nu hoppas jag bara att allt ska komma igång och växa. Squashen är iallafall på gång.


Potatislandet är också fint.


Medan bönorna är ynkliga



söndag 28 juni 2015

Äntligen sol

Idag har det äntligen kommit lite värme till Kalvö. Efter många veckors kyla och fukt börjar jorden torka upp. Hitintills har det gått dåligt med odlingen. Hälften av potatisen på lotten har ruttnat och bönorna vägrar komma upp. Allting växer dåligt när det bara är 10 grader varmt på nätterna. Men hoppet är det sista som överger odlaren så det blir det bara några veckors värme kommer allt att lösa sig. Dagliljorna börjar däremot komma i blom.


Idag har jag loggat in på Bloggen och börjat renovera den. Fler inlägg kommer!